نوشیدنیهای حاوی شیرین  کننده‌های مصنوعی موجب ارتقاء سلامت افراد نمی‌شوند

4 ژانویه‌ی2017- یک مطالعه‌ی جدید توسط محققان کالج امپریال لندن نشان داد که اگرچه نوشیدنیهای رژیمی گزینه‌ی بهتری نسبت به نوشیدنیهای مملو از قند هستند اما نوشیدنیهای حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی به جلوگیری از افزایش وزن کمک نمی‌کنند.

محققان بریتانیایی در کنار همکاران خود از دو دانشگاه در برزیل، ده‌ها مطالعه در زمینه‌ی نوشیدنیهای قندی فاقد قند را بازنگری کرده و دریافتند که شواهدی قوی که نشان دهد این نوشیدنیها به  کاهش وزن افراد کمک می‌کنند، نیافته‌اند.

آنها همچنین تأثیر مصرف نوشیدنیهای حاوی جایگزین‌های شکر را به جای نوشیدنیهای حاوی شکر بر نرخ بروز بیماریها بررسی نمودند، اما نتوانستند مصرف نوشیدنیهای حاوی شیرین کننده های مصنوعی را به کاهش بروز چاقی و یا دیابت نوع 2 ارتباط دهند. ب

ه گفته‌ی محققان این نتایج به معنای عدم وجود هیچ فایده ای در نوشیدن نوشابه های حاوی شیرین کننده های مصنوعی نیست، هنوز هم این نوع از نوشابه ها گزینه‌ های سالم‌تری نسبت به نوشیدنیهای حاوی سوکروز، شربت ذرت با فروکتوز فراوان یا آب میوه‌های تولید شده از کنسانتره ها که به افزایش نرخ چاقی بویژه در میان جوانان دامن می زنند، می باشند.

 بسیاری از افرادی‌که قصد کاهش وزن دارند به نوشیدن این نوع از نوشابه‌ها برای کاهش کالری رو آورده اند، آنها تصور می کنند این نوع از نوشیدنیها به دلیل کاهش مصرف کلی قند نسبتاً بی‌ضررتر هستند. اما محققان در این پژوهش استدلال می‌کنند که ممکن است این تصور صحیح نباشد، نوشیدنهای حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی نظیر سوکرالوز، آسپارتام و سایر جایگزین‌های شکر، ممکن است سالم‌ترین گزینه‌ها برای کمک به کاهش وزن این افراد نباشد.

 اگرچه کالری نوشیدنیهای رژیمی(حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی) پایین است اما این نگرانی وجود دارد که این مواد ممکن است گیرنده‌های طعم شیرین خاصی را در مغز تحریک کنند، که با پرخوری در ارتباط می‌باشند.

 البته شواهد درباره‌ی اثرات مستقیم شیرین کننده‌های مصنوعی بر اضافه وزن هنوز مشخص نیست به همین دلیل هنوز این نوشیدنی‌ها مشمول مالیاتی که بر نوشابه‌های قندی وضع شده است، نشده‌اند.

علاوه بر فقدان شواهد محکم در مورد خطرات شیرین کننده‌های مصنوعی، از آنجائیکه بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی این نوع از نوشیدنی‌ها، تحت نفوذ صنایع تولید کننده‌ی آنها دچار انحراف می‌شوند، هنوز در مورد این نوشیدنیها سر درگمی وجود دارد.

 این موضوع نشان می‌دهد در حالیکه نوشیدنیهای حاوی شیرین کننده های مصنوعی ابزار مفیدی برای بسیاری از افراد در کاهش کالری و حذف نوشیدنیهای قندی است اما باید از این نوشیدنیها در حد اعتدال و همراه با یک رژیم غذایی متعادل استفاده نمود.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/artificially-sweetened-drinks-may-not-be-so-health-promoting,-study-suggests-99000582.html